divendres, 20 de novembre del 2015

JAIPUR: EL HAWA MAHAL I LA CIUTAT ROSA

Sortim de Pushkar la petita ciutat sagrada dels hindús, on a penes hem passat una nit i un dia sencer, i que es troba al costat d'Ajmer una gran ciutat de majoria musulmana, per anar a Jaipur, passant per Kishangarh, Dudu, Mahlan i Bagru. Son uns 140 km de carretera aproximadament. Aixi que en unes 3 hores ja som a Jaipur i disposem de gairebé tot el dia per a les nostres visites en aquesta encantadora ciutat.

Arribem a Jaipur cap el migdia, amb temps suficient per a instal.larnos a l'Hotel Nahargarh Haveli que es troba a dos kilometres de la ciutat amurallada, i per visitar el Jantar Mantar, l'antic observatori astronomic i els seus increibles enginys, el Palau de la Ciutat, que es troba just al costat i el Hawa Mahal o Palau dels Vents, l'edifici més emblemàtic de la ciutat i una preciositat única en el món.

La visita al Jantar Mantar requereix de la guia d'algún expert en atronomía que ens pugui anar explicant per a que serveix cadascún dels enginys que allí es troben. Nosaltres varem optar per refiar-nos de la guia que portaven i reconeixem que és insuficient. De totes maneres fer una visita detallada requereix molt temps i aquest temps és precisament el que no tenim. Així que us deixo un parell de webs per si algú vol completar la informació sobre aquest lloc tan especial i que es Patrimoni de la Humanitat de la Unesco.
Per altra banda no es tracta d'explicar en detall aquest observatori astronòmic en aquest espai, sinó de deixar un testimoni gràfic del nostre pas per aquest lloc i que cadascú amplii la informació fins allà on l'interessi.

Ben bé al costat del Jantar Mantar hi ha el Palau de la Ciutat que aquí es coneix com Maharaja Sawai Man Singh II Museum o d'una manera més simplificada The City Palace. Es tracta d'un gran complex format per patis, jardins i diferents pabellons, i està envoltat d'una muralla defensiva.

Entre els diferents edificis destaquen el Mubarak Mahal o Palau de la Benvinguda, el Diwan I Am o Sala d'Audiencia Pública i el Diwan I Khas o Sala d'Audiencia Privada.

A la tarda és la millor hora per a visitar el Hawa Mahal o Palau dels Vents, doncs el sol incideix per la part posterior de la coneguda façana i fa que la pedra rosada agafi un color vermell taronjós preciós. Es aquest color el que li ha donat el nom a Jaipur com la Ciutat Rosa, a més del color de les façanes dels edificis i les muralles de la ciutat antiga.
Però per contemplar la façana principal la millor hora és al matí, perquè és quan el sol li toca de ple i es poden apreciar millor els seus detalls i el seu color.

El Palau dels Vents és un edifici amb molt poca fondària. Per accedir a l'interior cal donar la volta pel carrer de darrera on hi ha la porta d'entrada i d'aquí a un pati interior. Si bé la façana que veiem des del carrer es preciosa, a la part posterior hi podem contemplar el relleu d'aquest palau i com s'estructura al voltant d'un pati interior. Ens enfilem fins a la part més alta des d'on tenim una bona perspectiva de la ciutat així com del Jantar Mantar i el Palau de la Ciutat on hem estat fa unes hores. L'espai no és molt gran així i la gent que hi trobem, hi passa una bona estona per a gaudir de tot el que hi ha per veure.

Des de la part més alta del Hawa Mahal hi ha unes impressionants vistes de la ciutat que valen molt la pena i que no ens podem perdre.

La façana il.luminada de nit també mereix una visita. El Hawa Mahal agafa una nova dimensió i un singular protagonisme en aquest concorregut carrer molt a prop dels bazars.

De tornada al nostre hotel contemplem com han il.luminat les portes que donen accés a la ciutat rosa, que es com es coneix la ciutat antiga. Els comerços dels bazars estan en plena activitat frenètica i intenten fer les darreres vendes abans de passar comptes sobre el que s'ha venut en aquest dia. A ultima hora comprovem quin és l'interés dels comerciants i segons el preu que ens volen cobrar pels seus articles així els ha anat el dia. De manera que a preus alts o poc interés per vendre, vol dir que el dia ha sigut profitós i si en canvi ens fan grans ofertes vol dir que el dia no ha estat massa bo. Les vendes i el regateig en aquesta part del món és com la pesca amb canya. D'avegades cal deixar anar fil, perquè el peix piqui.