dimecres, 25 de novembre del 2015

AMRITSAR

Sempre he sentit una especial atracció per la religió dels sikhs, pels seus temples, i per la recitació musicada del seu llibre sagrat.
Es per això que vaig decidir anar a Amritsar i no a Kahurajo o Varanasi. També perque Amritsar es troba en un racó del Punjab a tocar de la frontera amb el Pakistan, molt a prop de la ciutat de Lahore. Es una ciutat que no t'agafa de pas si no que cal anar-hi expressament, a diferencia de Varanasi que es pot visitar de cami a altres ciutats de la India.

Vaig aconseguir comprar un bitllet d'avió per anar fins a Amritsar, des de l'Aeroport de Delhi i tornar a l'endemà, per 5.253 INR rupies, això són uns 75 euros, i vaig considerar que no era un mal preu. Així que ho vaig comprar per internet, tenint en compte que sortia i arribava des de la mateixa Terminal 3 de l'Aeroport Internacional Indira Ghandi, el que em facilitava les coses de cara a la tornada i m'evitava trasllats entre els dos aeroports que té Delhi. Va ser la companyia Air India la que em permetia això, mentre que Jet airways i SpiceJet sortien i tornaven a un altre aeroport de Delhi, el que em comportava perdre temps.
Per 450 INR rupies vaig agafar un taxi que em va portar fins a l'Hotel City Park, que havia reservat al www.booking.com per 2.520 INR més taxes, que resulta ser 2.930 INR, es a di, gairebé 42 euros. Sí, és una mica car, i certament, tenia altres opcions, però vaig pensar que a aquestes alçades del viatge m'aniría bé un cert confort i molta proximitat al Sahib Hamandir que és el Temple Daurat dels Sikhs, motiu principal pel qual havia fet tot aquest esforç i per una nit podia pagar aquest preu.

Tot aquest esforç de temps i diners per arribar a aquesta ciutat capital del Punjab indi, i veure aquest lloc tan sagrat pels sikhs, una religió relativament moderna fundada pel guru Nanak el segle XVI. He estat a altres gurdwares com el de Sis Ganj a Delhi, que hem visitat per segona vegada en aquest viatge, i també el més modern però també més bonic gurdwara de Bangla Sahib que hem visitat per primer cop en aquest viatge, però de cap manera es poden comparar amb el Temple Daurat d'Amritsar.

Malgrat l'aspecte agresiu dels sikhs amb grans turbans i llargues barbes i un gest altiu, armats amb punyals, espases i llances, com si fossin guerrers d'una altra època, em desperten una gran simpatia, per algunes de les costums i tradicions que els identifiquen com a a comunitat:

Els seus elevats ideals plasmats en els versos del Granth Sahib, que és el seu llibre sagrat i que pren distancia tan de l'Islam com del Hinduisme i que considera a tots els homes iguals, lluny de distincions de castes i un gran profund respecte a les dones.

El elevat concepte que tenen de la neteja i la puresa dels temples on es reuneixen, i l'acte de purificació o bany ritual que fan en el lagar del temple amb un absolut respecte per la netedat i l'ordre que allà s'hi respira.

Admissió de tota persona sigui de la religió que sigui als seus temples, amb l'unic requisit que respectin els llocs de culte i les seves creences, el que resulta del tot raonable. Però no solament això sino que a més donen de menjar i dormir a tothom que s'acosta als gurdwares, sense demanar res a canvi ni demanar cap explicació de cap mena. Tot un exemple d'hospitalitat, portat a la pràctica.

En els temples sikhs o gurdwares es respira pau i harmonia, i en els seus temples s'hi escolta la recitació musicada dels textos del Granth Sahib que ajuden al recolliment en hom mateix. Tothom et convida a participar i s'interessen per tu amb curiositat sana pel teu país i lloc de procedència i es volen fer fotos, Uns es reuneixen amb la familia o els amics, per compartir una estona i altres es recullen sobre si mateixos o llegeixen algun text, altres com nosaltres han vingut a coneixer el lloc i potser a trobar una explicació a certes preguntes que ens fem.
No fan proselitisme, ni intenten convertir a ningú, i solament si preguntes o demanes informació te la faciliten sense cap insistencia ni voluntat de convencer-te.

Només de posar els peus en aquest lloc ens sentim atrapats per l'atmosfera que s'hi respira, per l'harmonia i proporció que es veu en tots els seus edificis, per l'actitud de la gent, per la gran higiene que comença en la entrada, amb el rentat de mans i peus, però que un cop en el seu interior també es nota amb la tasca de voluntaris que continuament estan netejant el terra del temple.
Ens podem seure al terra sense por a embrutar-nos i això contrasta enormement amb altres temples hindús on hi ha brutícia per tot arreu. Agraïm el silenci i la netedat, en clar contrast amb el soroll i el caos del carrer.

Amritsar es la capital de l'estat del Punjab indi. Un territori que va ser dividit en dues parts, amb la separació del Pakistan de la India. La part més gran se la va quedar el Pakistan i la més petita la India. Al declarar-se com un Estat Islàmic, el Pakistan va obligar a que moltes families emigressin del recent fundat estat del Pakistan a la India i això encara avui dia manté obertes moltes ferides.

Amritsar es una ciutat relativament petita de 1.132.000 habitants segons l'ultim cens de l'any 2011 i el seu centre al voltant del Temple Daurat dels sikhs encara és més petit. Es nota la forta presencia de peregrins sikhs que venen de totes bandes per visitar aquest temple tan sagrat. Pero no totes les persones que viuen a Amritsar son sikhs, també hi ha hindus, musulmans i cristians, pel que he pogut constatar, encara que susposo que deu haver-hi altres religions i sectes.

Amritsar està a pocs kilometres de la bella ciutat de Lahore, que ara pertany a Pakistan i que com Amritsar també està molt a prop de la frontera.

Ens hem llevat a les 5h del mati per poder arribar a l'Aeroport de Delhi amb temps suficient per facturar les maletes i poder resoldre qualsevol imprevist que pogués sorgir. L'avió ha despegat de la pista a les 8h10 i a les 9h30 ja erem a Amritsar.

Només de posar els peus a l'Aeroport d'Amritsar una anglesa d'origen indi, m'engega la frase "Welcome to Caos" i em fa un comentari sobre el merder que trobaré en la ciutat. Un taxi ens ha portat a l'Hotel City Park, on hem deixat les maletes i al poc ja erem al carrer disposats a aprofitar el poc temps que tindrem per visitar aquesta ciutat.

El que veiem de camí a l'hotel és una ciutat com les altres que hem vist, però en els voltants del Temple daurat hi ha sobretot rickshaws bicicletes i això fa que no hi hagi tant "caos", ni soroll, i sembli més ordenada del que hem vist en altres ciutats.

Agafem un rickshaw bicicleta per anar al Temple Durgiana, que tot i ser un temple hindú dedicat a la deesa Durga, té una gran similitud amb el Temple Daurat, ja que també està siutat al mig d'un estany i una part del temple l'han recobert  amb coure, que li dona aquest aspecte daurat. Molt més petit i amb les aigues i el terra bastant més brut a causa de les ofrenes i pujas que continuament es fan mereix una detinguda visita. A l'interior del temple representacions de les divinitats hindus, a la que els devots els honoren. Les fotografies a l'interior estan prohibides.

Les ofrenes en diferents formes i maneres tenen lloc en qualsevol dels llocs que els devots consideren que hi pot haver-hi una manifestació de la divinitat. El foc sempre juga un paper important en les ofrenes, i es fan ja sigui al voltant d'un arbre o bé damunt l'aigua del llac.