dijous, 19 de novembre del 2015

PUSHKAR

Sortim d'Udaipur en direcció a Pushkar, una petita població que destaca sobretot per l'unic temple dedicat a Brahma de tota la India, pel seu llac sagrat i per la Fira del Camell, que coincideix que es cel.lebra per aquestes dates en que nosaltres passem per aquí. Pushkar es troba molt a prop d'Ajmer una ciutat de majoria musulmana que està al costat del Llac Anna Sagar, i per la que passem sense aturar-nos, no perquè no tingui cap interés per nosaltres, sinó perquè el temps ens apreta i no ho podem veure tot el que voldriem amb el temps que disposem. De fet a Pushkar hi passarem només una tarda-nit i a l'endemà ja marxarem cap a Jaipur.

De camí ens trobem que un vehicle ha atropellat un leopard que deu haver creuat l'autopista sense gaire fortuna. Uns policies han senyalitzat el lloc de l'accident amb pedres i molts curiosos com nosaltres s'han aturat a veure aquest preciós animal que jau a terra immòbil, amb la llengua fora de la boca.

L'Hotel Kishan Palace que és on ens allotgem resulta ser una autentica meravella. Habitacions amples, llits ferms, un bany generós amb estandars occidentals i un servei més que correcte. Només d'arribar, i a la vista de les noticies de l'atentat a París comentem la situació amb el propietari que es de religió sikh, i  coincidim en que "No tots els musulmans són djihadistes, però tots els djihadistes són musulmans", i com el govern indi discrimina positivament els musulmans per tractar de "tenir-los contents" en algunes zones de la India i així amorteïr l'esvalotament i la "possible" violencia que es pugui derivar de les zones on hi ha grans comunitats musulmanes.

La decoració de l'Hotel és d'un gust exquisit i conserva la decoració tradicional d'aquesta part de la India. Certament ens haguessim estat més dies, per a gaudir d'quest lloc, que a més de ser molt confortable ens donen un tracte excel.lent.

Coincidint amb la fira del Camell, molts peregrins s'han atansat fins a Pushkar per a visitar el Temple de Brahma, que és petit i no té res especial, sinó fos per ser l'unic temple dedicat a la devoció de Brahma, en tota la India i que a més es diu que té una antiguitat de 2000 anys.

El llac de Pushkar i els seus ghats és un lloc sagrat on s'apleguen els peregrins per a fer les seves ablucions i purificacions. Per fer les poques fotos que he pogut fer m'han cridat l'atenció diverses vegades i m'he arriscat a que em traguessin la càmera. No sé si per treurem diners per les fotos o bé per respecte al lloc sagrat. Sigui com sigui, no m'he volgut arriscar a fer més fotos per por a que  m'esborressin les fotos que he fet o potser alguna cosa pitjor. Al final no ha passat res.

Deixo un link de la wikipèdia, per qui vulgui ampliar la informació d'aquest lloc tan especial.

Trobem molts peregrins. Uns venen sols i altres en grups, ja siguin amics o familiars. Tots son aquí per a visitar el Temple de Brahma. Alguns s'han aplegat per cantar i tocar música, i arreplegar algún diner per a les despeses del viatge. L'alegría hi és ben present, i això es veu en les cares de la gent, en la seva actitud i també es palpa en l'aire.

Després de descalçar-nos i pujar les escales d'accés al Temple de Brahma,  ens veiem ficats en una cua d'empentes per a deixar una ofrena als peus d'un petit cap de cuatre cares cobert per uns teixits de colors. No varem poder fer fotos al estar pohibit, i la foto que hi afegim de Brahma, la he aconseguit a internet. Em resulta dificil, molt dificil comprendre la devoció que senten aquestes persones per a aquesta figura i aquest lloc. El que posa de manifest la meva llunyania religiosa i cultural d'aquestes terres i la seva gent, tot i el meu empeny en comprendre que hi passa aquí.
Un noi se'ns ha enganxat per donar-nos algunes explicacions, com si fos un guia i així treure algunes rupies. Intenta dissimular el seu interés econòmic, però a la fi queda ben clar.

Després d'abocar les ofrenes al llac, i sota la atenta mirada de dues policies, li dic al "meu guia accidental" que ni l'he contractat, ni em fa falta, i que si tinc el cap ple de cabells blancs no és per casualitat ni per deixar-me entabanar per joves com ell. Els policies somriuen i el jove s'en va a buscar un altre turista desaprensiu.

La "Camel Fair de Pushkar" és molt coneguda i esperada pels visitants i per la gent d'aquesta part del país. Els turistes que hi fan cap a Pushkar la han de tenir en compte, alhora de reservar hotel o bé si es decideixen llogar una tenda en algún dels campaments que hi ha a les afores.

Compra-venda de camells, venda d'utillatges, trobada de comerciants, venda d'artesanies, concerts i espectacles, habilitats dels camells. Demà hi ha un programa ple d'activitats al matí i al vespre un concert de Prem Joshua, nosaltres ja serem fora. No ho hem tingut en compte, com tampoc varem tenir en compte passar-hi més dies, o passar la nit en un campament. Algún dia disposaré del temps suficient per a viatjar al ritme del pas del camell, i em permetré el luxe de comptar el temps amb altres parametres que no sigui el del rellotge.

El nostre curt però intens pas per Puskar ha deixat en nosaltres empremtes imborrables, imatges inoblidables i un bon gust de boca. Passegem al capvespre enmig dels camells intentant copsar la esencia d'aquesta gent que juntament amb els seus animals s'ha aplegat aquí com cada any, per a negociar, intercanviar, retrobar-se i compartir allò que tenen en comú.
A la nit, abans de sopar, passegem pel centre comprant algún incens o algún altre regal, que ens recordi el pas per aquesta població abans de fer camí a Jaipur.